Gouverneur Ron DeSantis van Florida kondigde op 25 juni 2026 aan dat het omstreden detentiecentrum 'Alligator Alcatraz' zal sluiten, iets meer dan een jaar na de opening. DeSantis stelde dat het centrum zijn doel had gediend; alle gedetineerden zijn overgebracht of gedeporteerd.
Het centrum, een tijdelijke opvangfaciliteit voor ongedocumenteerde immigranten, huisvestte volgens DeSantis in het afgelopen jaar ongeveer 20.000 mensen. Daarbij waren ook personen met een zwaar crimineel verleden, waaronder veroordeelden voor moord en verkrachting. De gouverneur zei dat de faciliteit Florida veiliger had gemaakt.
De bijnaam 'Alligator Alcatraz' verwees naar de alligators in de omgeving die ontsnappingspogingen moesten ontmoedigen, en naar de beruchte gevangenis Alcatraz. Mensenrechtengroepen hadden herhaaldelijk kritiek geuit op de leefomstandigheden in het centrum.
DeSantis deed de aankondiging samen met Amerikaanse grens-tsaar Tom Homan. De sluiting markeert het einde van een faciliteit die landelijk de aandacht trok vanwege haar strenge maatregelen en mensenrechtenkwesties.






