Minister van Defensie Dilan Yeşilgöz heeft donderdag 25 juni 2026 in de Tweede Kamer bevestigd dat het kabinet vasthoudt aan het besluit om geen individuele compensatie te geven aan slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija in 2015, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen. Ze noemde het standpunt van Defensie 'de juiste' en waarschuwde voor precedentwerking en willekeur.

Een groot deel van de Kamer, waaronder de coalitiepartijen D66 en CDA, staat open voor een individuele tegemoetkoming, maar de VVD steunt de minister. Yeşilgöz stelde dat het moeilijk uitvoerbaar is om individuen te compenseren zonder willekeur te creëren.

Hoewel het ministerie de aanval rechtmatig acht en Nederland niet aansprakelijk stelt, is er wel vrijwillige compensatie gegeven aan de gemeenschap van Hawija. Begin dit jaar bood de voorganger van Yeşilgöz persoonlijk excuses aan voor de burgerslachtoffers bij de aanval op een IS-bommenfabriek.