De VRT heeft over 2025 een verlies van 4,7 miljoen euro geleden en het aantal exclusiviteitscontracten met schermgezichten teruggebracht tot 14, zo blijkt uit het jaarverslag dat HLN kon inkijken. CEO Frederik Delaplace stelde de resultaten donderdag voor in het Vlaams Parlement.
Het verslag meldt dat de VRT vorig jaar veertien exclusiviteitscontracten had, twee minder dan in 2024. Tien daarvan waren met mannen en vier met vrouwen. De openbare omroep haalde ook zijn eigen streefcijfers voor diversiteit in het televisieaanbod niet: er verschenen te weinig vrouwen en mensen met een handicap op het scherm, terwijl mensen van buitenlandse herkomst voldoende vertegenwoordigd waren.
Het financiële verlies en de gemiste diversiteitsdoelen komen op een moment dat de VRT onder toenemende druk staat om te besparen en zijn publieke opdracht te vervullen. Het jaarverslag geeft een gedetailleerd overzicht van de prestaties en uitdagingen van de omroep.






