Medewerkers van universiteiten in Nederland krijgen er volgend jaar gemiddeld 4,1 procent salaris bij, zo werd op 24 juni 2026 bekendgemaakt.

De verhoging, die geldt voor alle universitaire medewerkers, volgt op onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden. De maatregel is bedoeld om de inflatie te compenseren en de concurrentiepositie van de academische arbeidsmarkt te verbeteren.

Specifieke details over de verdeling over verschillende functieschalen zijn niet bekendgemaakt, maar het gemiddelde ligt op 4,1 procent. De nieuwe salarissen gaan naar verwachting in aan het begin van het volgende begrotingsjaar.