Op 23 juni 2026 kwamen bewoners en experts samen in debatcentrum De Pletterij in Haarlem voor een therapeutische sessie om hun frustratie te uiten over de voorgenomen sloop van het voormalige administratiekantoor van Werf Conrad. Het gebouw uit 1897, dat lange tijd als verloren werd beschouwd, zat verborgen achter gipswanden.

De sloopbeslissing werd in mei genomen tijdens een kort debat in de commissie ontwikkeling van de gemeenteraad. Veel deelnemers aan de sessie op dinsdagavond uitten hun onvrede over het gebrek aan inhoudelijke discussie. "Er is nauwelijks een inhoudelijke discussie geweest in de gemeenteraad," zei een aanwezige.

Tijdens de bijeenkomst was er meer tijd om terug te blikken op hoe het monumentale pand aan de Spaarndamseweg, dat ooit verloren werd gewaand, toch gesloopt kan worden. Het lot van het gebouw roept sterke emoties op bij erfgoedliefhebbers en omwonenden.