Een staking van werknemers in het openbaar vervoer begon woensdag in de vroege ochtend en zorgde voor grote verstoringen in het hele land. De werkonderbreking, georganiseerd door vakbond FNV, duurde tot 08.00 uur en leidde tot minder of geen treinen, bussen, trams en metro's.

De staking is een protest tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Vervoersbedrijven waarschuwden dat het na het einde van de staking nog even kan duren voordat alles weer normaal rijdt.

Reizigers kregen te maken met vertragingen en uitval tijdens de ochtendspits, en velen moesten op zoek naar alternatief vervoer. De staking onderstreept de groeiende spanningen tussen vakbonden en de overheid over bezuinigingsmaatregelen.