Oud-minister Arie Slob heeft het 'onbegrijpelijk' genoemd dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Hij waarschuwde dat zonder volledig herstel dezelfde problemen opnieuw zullen optreden bij een volgende gezondheidscrisis.
Slobs uitspraken komen te midden van aanhoudende debatten over de paraatheid van Nederland voor toekomstige pandemieën. De kritiek richt zich zowel op het vorige kabinet dat de infrastructuur voor pandemische respons heeft afgeschaald, als op het huidige kabinet dat slechts gedeeltelijk herstel heeft doorgevoerd.
De oud-minister, die diende als minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs, specificeerde niet welke maatregelen hij denkt dat hersteld moeten worden. Zijn opmerkingen onderstrepen echter de groeiende bezorgdheid onder beleidsmakers over het vermogen van het land om een grote uitbraak aan te kunnen.






