De rechtbank heeft geoordeeld dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) niet kan afkomen van haar rol als beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk. NAM had de aanwijzing aangevochten, maar de rechter handhaafde het besluit, waardoor NAM gebonden blijft aan de regelgeving voor gasopslagen.
Volgens de regels mag een beheerder pas stoppen met de opslag als de toezichthouder oordeelt dat dit de leveringszekerheid niet in gevaar brengt. De uitspraak zorgt ervoor dat NAM aan deze eisen moet blijven voldoen. De zaak onderstreept de voortdurende juridische en regelgevende aandacht voor het beheer van gasopslagen in Nederland terwijl het land zijn energietransitie doorloopt.


