Stichting Gezondheid op 1 heeft op 24 juni 2026 een kort geding aangespannen om inspraak te krijgen in de onderhandelingen tussen de Nederlandse staat en Tata Steel over maatwerkafspraken.

De deadline voor de afspraken nadert, maar de gesprekken vinden achter gesloten deuren plaats zonder omwonenden. De stichting wil dat bewoners mee kunnen praten en dat gezondheidsgaranties centraal staan in de overeenkomst.

Tijdens de zitting benadrukten de advocaten van de stichting de noodzaak van transparantie en verantwoording, gezien de mogelijke gezondheidseffecten van Tata Steel. De rechter heeft nog geen uitspraak gedaan. De uitkomst kan bepalend zijn voor toekomstige onderhandelingen.