Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft scherpe kritiek geuit op de overheid vanwege de aanpak van de herstel- en schadeafhandelingsoperatie in het aardbevingsgebied Groningen. Hij stelde dat de overheid onvoldoende leert van gemaakte fouten en blijft tekortschieten.
De kritiek volgt op vier onderzoeken naar het functioneren van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). Volgens de ombudsman is het IMG 329 schadedossiers van bewoners kwijtgeraakt. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over de afhandeling door deze twee instanties.
Van Zutphen benadrukte dat dit zo niet langer kan doorgaan en drong aan op onmiddellijke verbeteringen. De bevindingen van de ombudsman wijzen op structurele problemen binnen de hersteloperatie, zoals een slechte klachtafhandeling en gebrek aan transparantie. Hij riep op tot concrete maatregelen om het vertrouwen te herstellen en ervoor te zorgen dat bewoners de ondersteuning krijgen waar ze recht op hebben.

