Minister voor Buitenlandse Handel Sjoerdsma heeft opnieuw geprobeerd in de Verenigde Staten de belangen van techbedrijf ASML te verdedigen, die worden bedreigd door Amerikaanse wetgeving. Na een gesprek met zijn Amerikaanse ambtgenoot merkte Sjoerdsma een bereidheid om te luisteren, maar hij zei geen illusies te hebben dat het gesprek de hele wet zou veranderen.
Nederland beschouwt ASML als een nationale techparel en de regering lobbyt actief tegen Amerikaanse maatregelen die het bedrijf kunnen beperken in de export van zijn chipmachines. Sjoerdsma benadrukte dat de Nederlandse regering zelf bepaalt over het beleid rond ASML.
De Amerikaanse wetgeving beoogt de export van geavanceerde halfgeleidertechnologie naar bepaalde landen te beperken, wat mogelijk gevolgen heeft voor ASML's activiteiten. Het bezoek van de minister onderstreept de aanhoudende spanningen tussen Nederland en de VS over exportcontrolbeleid.

