De aanvallen van afgelopen weekend tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten, generaal Onno Eichelsheim, niet als een verrassing. Op 27 juni 2026 zei hij dat hij geen grote escalatie verwacht. “Ik verwacht niet dat het grootschalig gaat escaleren”, aldus de generaal.

Volgens Eichelsheim lijkt de internationale missie om de Straat van Hormuz open te houden voor de scheepvaart steeds dichterbij te komen. Nederland wil daaraan bijdragen, mogelijk met het fregat Zr.Ms. De Ruyter, maar defensieminister Dilan Yeşilgöz benadrukte dat er nog geen besluit is genomen. Eerder werd al een mijnenjager naar het Midden-Oosten gestuurd.

De generaal gaf aan dat overal waar militairen worden ingezet risico’s aanwezig zijn, maar dat er “een mate van veiligheid en stabiliteit” moet zijn. Hij benadrukte dat de situatie dagelijks opnieuw moet worden beoordeeld.