Op 23 juni 2026 heeft een meerderheid van de Eerste Kamer positief gereageerd op een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. De partijen Progressief Nederland, D66, VVD, CDA en ChristenUnie gaven hun steun tijdens een debat over het wetsvoorstel.
De voorgestelde wet, bekend als de regiewet woningbouw, is bedoeld om het woningtekort aan te pakken door de centrale overheid een actievere rol te geven in de planning en goedkeuring van bouwprojecten. Voorstanders stellen dat dit het bouwproces zal versnellen en zorgen voor betere coördinatie.
Het debat in de Eerste Kamer liet verdeeldheid zien, maar de coalitie van steunende partijen lijkt voldoende voor goedkeuring. De wet heeft nog formele stemmingen nodig in beide kamers van het parlement. Indien aangenomen, zou dit een belangrijke verschuiving in het Nederlandse woonbeleid betekenen.

