Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer niet bovenaan de prioriteitenlijst tijdens de coronapandemie. Ze zei dit op 24 juni 2026 tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

Kalverboer verklaarde dat het belang van kinderen onvoldoende werd meegenomen in de besluitvorming. Volgens haar kregen kinderen niet de aandacht die ze verdienden bij het nemen van maatregelen.

De uitspraken van de kinderombudsvrouw voegen zich bij de kritiek op het Nederlandse coronabeleid, vooral vanwege schoolsluitingen en de gevolgen voor het welzijn van jongeren. De enquêtecommissie zal naar verwachting later dit jaar haar eindrapport presenteren.