Kinderen van twaalf jaar die thuiszitten met een burn-out: het komt steeds vaker voor, zegt kinder- en jeugdpsychiater Joëlle Ratsma. Zij benadrukt dat het geen aanstellerij is, maar een serieuze aandoening.
Ratsma noemt het voorbeeld van een 12-jarige die al een jaar niet naar school gaat vanwege een burn-out. Hoewel zulke extreme gevallen zeldzaam zijn, ziet de psychiater een toename van jonge kinderen die vastlopen door stress en oververmoeidheid.
De psychiater pleit voor erkenning en passende ondersteuning. De trend wijst volgens het artikel op toenemende druk op kinderen door school, sociale media en hoge verwachtingen.






