Op 23 juni 2026 probeerde het Nederlandse kabinet de vakbonden na een reeks protesten aan de onderhandelingstafel te krijgen. De aanpak, zoals gemeld door Het Financieele Dagblad, combineerde openbare demonstraties met het traditionele poldermodel.
Het kabinet streeft naar overeenstemming over belangrijke arbeidskwesties, maar concrete details over de geschillen of voorgestelde maatregelen werden niet in het bericht genoemd. De strategie weerspiegelt een patroon waarbij eerst confrontatie plaatsvindt, gevolgd door dialoog.
De vakbonden hebben nog niet publiekelijk gereageerd op de laatste toenadering van het kabinet. De uitkomst van deze inspanningen blijft onzeker terwijl beide partijen hun posities bepalen.
