Het kabinet kondigde op 26 juni 2026 aan het aantal leidinggevenden op Haagse ministeries te willen verminderen en duizenden ambtenaren te vervangen door kunstmatige intelligentie, om honderden miljoenen euro's te besparen.
Onder het voorstel snijdt de overheid in de zogenoemde 'speklaag' van managementfuncties op alle ministeries. Tegelijkertijd moeten routinetaken van duizenden ambtenaren worden geautomatiseerd met AI-systemen.
Het kabinet verwacht dat de maatregelen aanzienlijke budgettaire besparingen opleveren, maar het exacte aantal banen dat verdwijnt en de tijdlijn voor uitvoering zijn nog niet bekendgemaakt. Het plan maakt deel uit van bredere pogingen om de publieke sector te moderniseren en de overheidsuitgaven te verminderen.






