De Japanse keizer Naruhito heeft dinsdagavond 23 juni 2026 tijdens een staatsbanket in Tokio uitvoerig stilgestaan bij de langdurige vriendschap tussen Japan en België. In zijn toespraak noemde de keizer de tweezijdige relatie een lange geschiedenis van uitwisselingen en zei dat dit staatsbezoek een nieuw hoofdstuk van vriendschap toevoegt.

De opmerkingen van de keizer vielen tijdens een staatsdiner voor de Belgische koninklijke delegatie. Het bezoek onderstreept de nauwe diplomatieke en culturele banden tussen de twee landen, die zich over vele decennia hebben ontwikkeld.