De afscheidnemend Vlaams minister Hans Bonte (Vooruit) heeft op 28 juni 2026 opgeroepen tot bezinning in de Vlaamse regering, vanwege spanningen tussen coalitiepartners over begrotingsdoelen en maatschappelijke noden. Bonte sprak op zijn laatste dag als minister; Melissa Depraetere neemt op 29 juni haar functie weer op na moederschapsverlof.
In De Zevende Dag zei Bonte dat de regering "zich moet bezinnen" en "goed moet nadenken welk verhaal ze de komende weken, maanden en jaren wil schrijven". Volgens hem zijn de intermenselijke relaties goed, maar zit de regering gevangen in een moeilijke context, met een streven naar begrotingsevenwicht in 2027 en grote maatschappelijke noden.
Bonte verwees naar recente discussies over energiemaatregelen en mogelijke besparingen op het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs. Hij stelde dat sommige regeringsbeslissingen meteen in vraag worden gesteld door coalitiepartners N-VA en CD&V.






