Burgemeester Jos Wienen van Haarlem stelt voor om de jaarwisseling van 2027 ingetogen te vieren, zonder vuurwerk of lichtshows van de gemeente en zonder vergunningen voor verenigingen om vuurwerk af te steken.
Het plan, aangekondigd op 23 juni 2026, is gericht op een rustige en eenvoudige overgang naar het nieuwe jaar. Volgens Wienen organiseert de gemeente geen vuurwerk- of lichtshows, en krijgen lokale clubs en organisaties geen toestemming om vuurwerk af te steken.
Deze aanpak wijkt af van voorgaande jaren, waarin Haarlem vaak openbare vuurwerk- of lichtshows hield. De beslissing past in een bredere trend in Nederland naar meer ingetogen nieuwjaarsvieringen, met het oog op veiligheid en milieu.

