Hugo de Jonge, commissaris van de Koning in Zeeland en voormalig zorgminister, heeft gezegd dat hij er in zekere zin naar uitkijkt om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen. Hij is uitgenodigd om op 10 juli en 3 september 2026 te verschijnen.

De Jonge hoopt dat lessen worden getrokken uit de aanpak van de coronacrisis. "We kunnen ervan leren," aldus De Jonge, die erop wijst dat toekomstige crises, of het nu een pandemie of iets anders is, ons zullen overkomen. Hij verwacht dat het rapport van de commissie van grote waarde zal zijn om te beoordelen of Nederland weerbaar genoeg was en welke lessen er te leren zijn.

De Jonge memoreert dat het kabinet tijdens de crisis ongelooflijk veel besluiten op één dag nam, waar normaal een maand over zou worden gedaan. Ook noemt hij het "mooi" dat hij verantwoording mag afleggen over een periode die voor iedereen heel heftig was, zowel voor mensen die leden onder het virus als voor degenen die leden onder de maatregelen.