Het KNMI heeft op 24 juni 2026 voor het grootste deel van Nederland code oranje afgekondigd vanwege extreme hitte. De waarschuwing is om 12.00 uur ingegaan en geldt tot vrijdag 08.00 uur. Alleen Groningen, Friesland, Drenthe en het Waddengebied hebben code geel, waar het iets minder heet wordt.
In het midden en zuiden van het land lopen de maximumtemperaturen op tot 34 à 39 graden, met de hoogste waarden in het zuiden en in grote steden. Door de combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid spreekt het KNMI van „onaangename, benauwde hitte”. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen gezondheidsklachten krijgen.
Woensdag en donderdag geldt in heel Nederland het hitteprotocol van Rijkswaterstaat, dat ervoor moet zorgen dat automobilisten met pech niet te lang op heet asfalt hoeven te wachten. Op diverse plaatsen zijn evenementen aangepast of afgelast vanwege de hitte.


