Een nieuwe studie van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) toont aan dat bijna 46.000 langdurig werklozen in de eerste drie maanden van 2026 hun uitkering verloren door een nieuwe tijdsbeperking. Meer dan de helft viel terug op een leefloon of de ziekenkas, terwijl slechts 1 op de 10 een baan vond.

Uit het onderzoek, dat HLN kon inkijken, blijkt dat 23.000 mensen (50%) een beroep deden op het OCMW of de ziekenkas voor ziekte-uitkeringen. Slechts 4.600 (10%) gingen opnieuw aan de slag. De rest vond andere inkomstenbronnen, vertrok naar het buitenland of hun status is onbekend.

De resultaten voeden de kritiek op de tijdsbeperking, die bedoeld was om langdurig werklozen terug naar de arbeidsmarkt te leiden. Tegenstanders stellen dat velen simpelweg overschakelen naar andere vormen van steun, zonder dat ze zelfvoorzienend worden.