Een man uit Kuurne is door de politierechtbank van Kortrijk volledig vrijgesproken van rijden onder invloed, hoewel hij bij een controle 3,56 promille alcohol in zijn bloed had. De rechtbank oordeelde dat hij lijdt aan het uiterst zeldzame autobrouwerijsyndroom, waarbij het lichaam zelf alcohol aanmaakt.
Uit uitgebreid medisch onderzoek bleek dat de man inderdaad aan deze aandoening lijdt. Hij vertoonde geen tekenen van dronkenschap tijdens de controle en werkte mee met de politie. Zijn advocaat stelde dat zijn cliënt niet wist van de aandoening en dus niet verantwoordelijk kon worden gehouden voor het hoge alcoholpromillage.
Bij het autobrouwerijsyndroom, ook wel darmfermentatiesyndroom genoemd, zetten schimmels of bacteriën in het spijsverteringskanaal koolhydraten om in alcohol. Wereldwijd zijn minder dan honderd gevallen bekend. De man is inmiddels in behandeling om de aandoening onder controle te krijgen.






