Apple wil geheugenchips kopen van de Chinese chipfabrikant CXMT, die op de zwarte lijst van het Pentagon staat vanwege vermeende banden met het Chinese leger, meldt de Financial Times op basis van ingewijden. De iPhone-maker lobbyt bij de Amerikaanse overheid om toestemming voor de deal.

CXMT staat op de lijst van het Amerikaanse ministerie van Defensie van bedrijven met militaire banden, waardoor Amerikaanse entiteiten geen zaken mogen doen met het bedrijf. Apples interesse in CXMT's chips benadrukt de inspanningen van het bedrijf om zijn toeleveringsketen te diversifiëren te midden van spanningen tussen Washington en Peking.

Volgens het FT-rapport, gebaseerd op niet nader genoemde bronnen, heeft Apple actief bij Amerikaanse functionarissen aangedrongen op goedkeuring van de transactie. De uitkomst blijft onzeker, aangezien de regering-Biden de beperkingen op Chinese technologiebedrijven heeft aangescherpt.