Andy Burnham, de afzwaaiende burgemeester van Manchester, heeft aangekondigd premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageerde hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Starmer stapte op na toenemende druk onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
Burnham, vaak omschreven als een politieke kameleon, verloor eerdere pogingen om Labour-leider te worden in 2010 en 2015. Hij groeide echter uit tot een succesvolle burgemeester van Manchester en kreeg de bijnaam 'Koning van het Noorden'. Hij wordt gezien als links binnen de partij, maar zijn diepere drijfveren zijn onduidelijk.
De aankondiging volgt op het aftreden van Starmer, dat werd veroorzaakt door toenemende druk op zijn positie. Burnhams kandidatuur maakt deel uit van een verwachte leiderschapsstrijd binnen de Labourpartij.
