Het actiecomité van personeelsleden bij het Openbaar Ministerie (OM) heeft zichzelf opgeheven, onthulde NRC. Het comité, ontstaan uit frustratie, gaf aan dat de werkdruk te hoog is om actie te blijven voeren. De hoogste baas, Rinus Otte, wilde niet met hen in gesprek en gaf geen reden.

De opheffing volgt op een brandbrief van circa 3.000 medewerkers (de helft van het personeel) aan het College van procureurs-generaal eind vorig jaar. Daarin werden slepende ICT-problemen, schadelijke werkdruk en onbuigzaam management aangekaart. Het OM benadrukt dat het overlegt met de Centrale Ondernemingsraad.

De problemen zijn dagelijks zichtbaar: door personeelsgebrek worden veel strafzaken uitgesteld. Om overbelaste rechtbanken te ontlasten, legt het OM steeds vaker strafbeschikkingen op zonder rechterlijke toets, zoals eerder een boete van 101 miljoen euro aan Morgan Stanley in een grote fraudezaak.